Školní řád
Střední odborné školy sv. Jana Boska, Kroměříž
2. ZÁKLADNÍ PRÁVA A POVINNOSTI ŽÁKŮ A ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ
3. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY, ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ZE STRANY ŽÁKŮ
5. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ
Motto: "Buď dobrým křesťanem a poctivým občanem."
SOŠ sv. Jana Boska je střední školou založenou Arcibiskupstvím olomouckým pro službu lidem sdílejících stejné tradiční životní principy. Poskytuje vzdělání v tříletých učňovských oborech a dvouletých oborech nástavbového studia v oblasti zemědělství, zahradnictví a lesnictví.
Cíl
Základním cílem školy je umožnit žákům i všem pracovníkům školy všestranný osobnostní a profesní rozvoj reprezentovaný křesťanskou tradicí s důrazem na jejich růst v osobním rozvoji.
Jsme přesvědčeni, že obě tyto složky výchovy a vzdělávání jsou nerozlučně spojeny a že osobnostně rozvinutý, zralý a v plném smyslu slova dospělý člověk je schopen se úspěšně začlenit do společnosti a profesně se uplatnit.
Všichni zaměstnanci školy, žáci a jejich zákonní zástupci se podílejí na realizaci tohoto cíle a usilují o prosazování základních hodnot školy:
Hodnoty školy
1. Víra, odbornost a celkový růst žáků.
2. Salesiánská výchova založená na preventivním výchovném systému a asistenci.
3. Rodinné prvky (vzájemná důvěra a otevřenost, pozorný a lidský přístup k žákům, zdravá náročnost)
4. Spoluzodpovědnost, profesionální přístup pedagogů.
5. Spolupráce s rodiči a absolventy školy.
6. Příjemné a výchovné prostředí.
(1) Žáci mají právo:
a) na vzdělávání a školské služby podle školského zákona,
b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
c) volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí,
d) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy,
e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost,
f) na informace a poradenskou pomoc školy, školního poradenského pracoviště a školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto zákona,
g) využívat materiální vybavení školy sloužící žákům pro vzdělávání, výchovu a mimoškolní aktivity,
h) na vyšetření záležitosti a následná opatření vedoucí k nápravě situace, cítí-li se jakýmkoliv způsobem poškozováni ze strany spolužáků nebo pracovníků školy a je-li tato skutečnost prokazatelná,
i) zúčastňovat se mimoškolních činností a akcí pořádaných školou a využívat přidělené prostory a jejich vybavení.
(2) Zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo:
Práva uvedená v odstavci 1 s výjimkou písmen a), d) a g) mají také zákonní zástupci nezletilých žáků.
Na informace podle odstavce 1 písm. b) mají v případě zletilých žáků právo také jejich rodiče, popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost.
(3) Žáci jsou povinni:
a) řádně docházet do školy podle stanoveného rozvrhu hodin, zúčastňovat se vyučování ve všech povinných, nepovinných a volitelných předmětech a řádně se vzdělávat, účastnit se všech povinných akcí pořádaných školou (exkurze, projekty, školní mše)
b) vstupovat do školy určeným vchodem, v šatně se přezouvat a odkládat svrchní oděv (jako přezůvky nelze používat sportovní obuv a obuv s černou podrážkou),
c) při vyučování se zdržovat na určeném místě, pozorně sledovat výklad a svědomitě plnit úkoly uložené vyučujícími,
d) dodržovat školní řád a předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a protipožární a ekologické předpisy s nimiž byli seznámeni,
e) dodržovat vnitřní řády odborných učeben, tělocvičny, sportovišť a kroužků, během výuky na pracovištích mimo prostory školy též řády těchto pracovišť,
f) plnit pokyny pedagogických pracovníků vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem,
g) chodit do vyučování připraveni, mít potřebné pomůcky; pokud tomu tak není, omluvit se vyučujícímu při zahájení vyučovací hodiny,
h) sledovat aktuální oznámení o změnách rozvrhu a akcích školy ve školním informačním systému,
i) chodit ustrojeni vhodně a v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy, při výuce odborného výcviku mít vhodný pracovní oděv, obuv a předepsané osobní ochranné pracovní pomůcky,
j) uvědomit ihned vyučujícího popř. dohled konajícího zaměstnance o vzniklém úrazu či jiné mimořádné události (havárie, požár, poškození majetku).
(4) Zletilí žáci jsou dále povinni:
a) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích, nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
b) poskytnout škole údaje, které jsou nezbytné pro vedení povinné školní dokumentace, a změny v těchto údajích,
c) požádat vyučujícího, třídního učitele, učitele odborného výcviku, popř. ředitele školy o uvolnění, pokud se nemohou z důvodů předem známých zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou; je-li žák ubytován v domově mládeže, uvědomí o tom současně vychovatele. Vyučující může žáka uvolnit ze své vyučovací hodiny, třídní učitel a učitel odborného výcviku může žáka uvolnit z výuky maximálně v rozsahu dvou dnů. Na dobu delší než dva dny uvolňuje žáka na základě písemné žádosti ředitel školy,
d) nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti oznámit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku důvod nepřítomnosti, pokud se nemohli zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou z důvodů, které nemohli předvídat; žák ubytovaný v domově mládeže oznámí důvod své nepřítomnosti též vychovateli
e) nejpozději do 3 vyučovacích dnů po opětovném příchodu do školy důvody nepřítomnosti řádně doložit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku
Jestliže se žák nezúčastní výuky po dobu nejméně pěti vyučovacích dnů a jeho neúčast není řádně omluvena, oznámí to třídní učitel řediteli školy. Ředitel školy žáka písemně nebo prostředky školního informačního systému vyzve, aby ve stanovené lhůtě řádně doložil závažný důvod své nepřítomnosti a zároveň žáka upozorní, že jinak bude nepřítomnost posuzována jako neomluvená absence. Jestliže důvody žákovy nepřítomnosti nebudou ve stanovené lhůtě řádně doloženy, bude takový případ posuzován, jako by žák svého vzdělávání zanechal.
(5) Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:
a) zajistit, aby žák docházel řádně do školy,
b) na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednávání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,
c) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtíží žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
d) poskytnout škole údaje, které jsou nezbytné pro vedení povinné školní dokumentace, a změny v těchto údajích,
g) požádat vyučujícího, třídního učitele, učitele odborného výcviku, popř. ředitele školy o uvolnění, pokud se žák nemůže z důvodů předem známých zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou; je-li žák ubytován v domově mládeže, uvědomí o tom současně vychovatele. Vyučující může žáka uvolnit ze své vyučovací hodiny, třídní učitel a učitel odborného výcviku může žáka uvolnit z výuky maximálně v rozsahu dvou dnů. Na dobu delší než dva dny uvolňuje žáka na základě písemné žádosti ředitel školy,
h) nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti oznámit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku důvod nepřítomnosti, pokud se žák nemohl zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou z důvodů, které zákonní zástupci nemohli předvídat; v případě žáka ubytovaného v domově mládeže oznámí důvod nepřítomnosti též vychovateli
i) nejpozději do 3 vyučovacích dnů po opětovném příchodu do školy důvody nepřítomnosti řádně doložit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku
Jestliže se žák nezúčastní výuky po dobu nejméně pěti vyučovacích dnů a jeho neúčast není řádně omluvena, oznámí to třídní učitel řediteli školy. Ředitel školy zákonné zástupce žáka písemně nebo prostředky školního informačního sytému vyzve, aby ve stanovené lhůtě řádně doložili závažný důvod jeho nepřítomnosti a zároveň zákonné zástupce písemně upozorní, že jinak bude nepřítomnost posuzována, jako neomluvená absence. Jestliže důvody žákovy nepřítomnosti nebudou ve stanovené lhůtě řádně doloženy, bude takový případ posuzován, jako by žák svého vzdělávání zanechal.
Pro komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci žáka či zletilými žáky slouží informační systém školy. Na začátku školního roku obdrží každý žák a jeho zákonný zástupce přístup do systému a omluvný list pro dokládání své nepřítomnosti ve vyučování.
(6) Pravidla vzájemných vztahů ve škole
Všichni žáci a zaměstnanci školy se snaží ve vzájemných vztazích:
a) jednat vždy čestně, ohleduplně a s vzájemnou úctou
b) usilovat o vzájemné porozumění, snášenlivost, toleranci a respekt,
c) prosazovat hodnoty školy
d) spoluvytvářet pozitivní atmosféru školy
Žáci oslovují pedagogické zaměstnance školy „pane učiteli“ – „paní učitelko“, ostatní zaměstnance a pracovníky na pracovištích smluvních partnerů „pane“ – „paní“ a příjmením a vykají jim. Zaměstnanci školy žákům vykají či tykají a oslovují je jménem.
Všichni zaměstnanci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se dověděli v souvislosti s průběhem výchovně vzdělávacího procesu a dbát na ochranu osobních údajů.
(1) Provoz a vnitřní režim školy se řídí následujícími pravidly:
Rozvrh vyučovacích hodin a přestávek pro teoretickou výuku:
hodina |
od - do |
přestávka |
1. |
7:15 - 8:00 |
5 minut |
2. |
8:05 - 8:50 |
10 minut |
3. |
9:00 - 9:45 |
15 minut |
4. |
10:00 - 10:45 |
10 minut |
5. |
10:55 - 11:40 |
- |
PP |
11:40 - 12:20 |
polední pauza |
6. |
12:20 - 13:05 |
5 minut |
7. |
13:10 - 13:55 |
5 minut |
8. |
14:00 - 14:45 |
5 minut |
9. |
14:50 - 15:35 |
- |
Rozvrh vyučovacích hodin a přestávek pro praktickou výuku:
hodina |
od - do |
přestávka |
1. |
7:00 - 8:00 |
- |
2. |
8:00 - 9:00 |
15 minut |
3. |
9:15 - 10:15 |
- |
4. |
10:15 - 11:15 |
- |
5. |
11:15 - 12:15 |
- |
6. |
12:15 - 1315 |
|
PP |
13:15 - 13:45 |
polední pauza |
7. |
14:00 - 14:45 |
- |
(2) Zacházení s majetkem ze strany žáků
Žáci jsou povinni:
a) zacházet s majetkem školy, pracovními nástroji, materiálem a PHM v souladu s pravidly BOZP a PO a způsobem, který zamezí jejich poškození, plýtvání a ohrožení životního prostředí,
b) chovat se tak, aby nedocházelo k plýtvání pitnou vodou, energiemi a spotřebním materiálem,
c) udržovat pořádek a čistotu na svém pracovním místě i ve společných prostorách,
d) třídit odpad a ukládat jej do nádob umístěných v prostorách školy,
e) uhradit škodu způsobenou úmyslně či hrubým zanedbáním pravidel BOZP a PO, se kterými byl žák seznámen.
(3) Docházka do školy (na pracoviště odborného výcviku)
Jinak je absence zletilého žáka omlouvána na základě omluvenky vystavené lékařem, úřadem apod.
(1) Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků
Pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků pracovníci školy vykonávají před vyučováním, v době vyučování a bezprostředně po jeho skončení a rovněž v průběhu všech akcí organizovaných školou dohled nad žáky dle rozpisu stanoveného ředitelem školy.
Pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a ochrany před sociálně patologickými jevy je třeba, aby se žáci vyvarovali následujícího chování:
a) ve vyučování jíst, pít, žvýkat, rušit zbytečným mluvením nebo jiným způsobem ostatní žáky a vyučujícího,
b) kouřit a přinášet, předávat, přechovávat, distribuovat nebo požívat tabákové výrobky, alkohol, drogy či jiné nebezpečné nebo návykové látky či být pod jejich vlivem v prostorách školy, během výuky a při všech akcích organizovaných školou (exkurze, výlety, zájmová činnost), nebo k takové činnosti navádět ostatní žáky. Zákaz se vztahuje i na používání elektronických cigaret.
c) psychicky, fyzicky či sexuálně obtěžovat nebo šikanovat ostatní spolužáky, vyžadovat od nich pod pohrůžkou služby, věci, potraviny, peníze, pořizovat jakékoliv audiovizuální záznamy a umisťovat je na webové stránky, sociální sítě či je šířit jakýmkoliv jiným způsobem,
d) přinášet do prostor školy a na akce organizované školou a zde přechovávat, předávat, předvádět, prodávat, šířit, nebo vytvářet díla, věci, materiály, nebo takové záměrné informace, které:
- poškozují dobré jméno školy,
- jsou životu či zdraví nebezpečné,
- propagují násilí, fašismus, rasismus a všechny společensky nežádoucí jevy,
- rozptylují pozornost ve vyučování nebo při výchovných akcích školy, nebo narušují kvalitu prostředí, nebo odporují základním cílům a hodnotám školy,
e) používat během výuky mobilní telefony, notebooky, tablety a jiná obdobná zařízení a zapojovat je do elektrické sítě, (pro účely výuky, psaní zápisů apod. lze využít uvedená zařízení se souhlasem vyučujícího), mobilní telefony žáků budou během vyučování vypnuty, nebo nastaveny tak, aby nerušily akustickými projevy, uložené v aktovce či jiném použitém úložném prostoru. Žáci si mohou telefonáty vyřídit v průběhu přestávek.
f) přinášet do prostor školy a na akce organizované školou větší částky peněz, šperky, cennosti, elektroniku a jiné cenné věci. Škola neručí za jejich ztrátu či poškození.
g) běhat (s výjimkou sportovních činností), křičet, házet předměty, vyklánět se z oken a cokoliv z nich vyhazovat, sedat na místech k tomu neurčených,
h) zdržovat se v učebnách, tělocvičně, dílnách a šatnách mimo stanovenou vyučovací dobu, nebo mimo dobu jiného stanoveného programu bez pedagogického dozoru,
i) vstupovat v areálu školy, na pracovištích odborného výcviku a na pracovištích smluvních partnerů mimo určené prostory, do čehokoliv zde zasahovat či to poškozovat,
j) úmyslně poškozovat, znečišťovat nebo zcizovat majetek školy či zařízení společných prostor,
k) hrát hazardní hry,
l) opouštět bez svolení vyučujícího výuku,
m) opouštět o přestávkách areál školy či pracoviště odborného výcviku.
(1) Hodnocení žáků
1 - výborný
2 - chvalitebný
3 - dobrý
4 - dostatečný
5 - nedostatečný
f) Při přestupu žáka na jinou střední školu zašle ředitel střední školy všechny doklady a záznamy o něm řediteli střední školy, do které žák přestupuje; při přestupu během školního roku zašle ředitel střední školy též výpis z klasifikačních záznamů k datu přestupu, popřípadě i předběžný návrh hodnocení.
(2) Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a IVP
Žákem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Speciální vzdělávací potřeby žáků zjišťuje školské poradenské zařízení. Školské poradenské zařízení ve své zprávě stanoví doporučení pro hodnocení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Třídní učitel seznámí ostatní pedagogy s těmito doporučeními. Učitelé postupují při hodnocení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami podle doporučení školského poradenského zařízení.
U žáků, kterým ředitel školy povolil vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), se hodnocení řídí doporučeními obsaženými v tomto plánu.
(3) Hodnocení žáků nadaných a mimořádně nadaných
Školské poradenské zařízení ve své zprávě stanoví doporučení pro hodnocení žáků nadaných a mimořádně nadaných. Třídní učitel seznámí ostatní pedagogy s těmito doporučeními. Učitelé postupují při hodnocení žáků nadaných a mimořádně nadaných podle doporučení školského poradenského zařízení.
U žáků, kterým ředitel školy povolil vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), se hodnocení řídí doporučeními obsaženými v tomto plánu.
(4) Hodnocení žáků u závěrečné zkoušky
Závěrečná zkouška se koná dle jednotného zadání. Hodnocení závěrečné zkoušky se řídí kritérii, jež jsou součástí tohoto zadání. Celkové hodnocení závěrečné zkoušky se řídí příslušnými ustanoveními vyhlášky č. 47/2005 Sb. o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem v platném znění.
(4) Hodnocení žáků u maturitní zkoušky
Maturitní zkouška je hodnocena v souladu s příslušnými ustanoveními vyhlášky č. 177/2009 Sb.o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou v platném znění. Kritéria hodnocení společné části maturitní zkoušky určuje MŠMT, kritéria a způsob hodnocení profilové části maturitní zkoušky navrhuje ředitel školy a schvaluje maturitní zkušební komise. Celkové hodnocení maturitní zkoušky se opět řídí příslušnými ustanoveními výše uvedené vyhlášky č. 177/2009 Sb.
(5) Průběh a způsob hodnocení vzdělávání v nástavbovém studiu
Průběh a způsob hodnocení vzdělávání v nástavbovém studiu se neodlišuje od způsobu hodnocení jak je stanoven tímto školním řádem, včetně hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s IVP.
(6) Rozdělení předmětů
Pro potřeby klasifikace se vyučovací předměty rozděluji do dvou skupin:
a) teoretické (všeobecně vzdělávací, odborné)
b) praktické (odborný výcvik, odborná praxe)
(7) Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření
Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření se
v souladu s požadavky ŠVP hodnotí:
a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení společenských a přírodních jevů a zákonitostí,
Dosažené výsledky se hodnotí podle této stupnice:
Stupeň 1 (výborný)
Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti pro řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činností je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Žák je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty. Na doplňující otázky odpovídá správně.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Požadované intelektuální a motorické činnosti nevykonává vždy přesně. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Osvojené poznatky a dovednosti aplikuje při řešení teoretických úkolů s chybami. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, není vždy tvořivé. Ústní a písemný projev není vždy správný, přesný a výstižný, grafický projev je méně estetický. Častější nedostatky se projevují v kvalitě výsledků jeho činnosti. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení je zpravidla málo tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má zpravidla vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Výsledky jeho činnosti nejsou kvalitní, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky.
V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev jsou na nízké úrovni. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat.
(8) Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření
Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření se v souladu s požadavky ŠVP hodnotí:
Dosažené výsledky se hodnotí podle této stupnice:
Stupeň 1 (výborný)
Žák soustavně projevuje kladný vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem. Pohotově, samostatně a tvořivě využívá získaných teoretických poznatků v praktické činnosti. Praktické činnosti vykonává pohotově, samostatně uplatňuje získané dovednosti a návyky. Bezpečně ovládá postupy a způsoby práce, dopouští se jen menších chyb, výsledky jeho práce jsou bez závažných nedostatků. Účelně si organizuje vlastní práci, udržuje pracoviště v pořádku. Uvědoměle dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a aktivně se stará o životní prostředí. Hospodárně využívá surovin, materiálu, energie. Vzorně obsluhuje a udržuje zařízení a pomůcky, nástroje, nářadí a měřidla. Aktivně překonává vyskytující se překážky.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák projevuje kladný vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k pracovním činnostem. Samostatně, ale méně tvořivě a s menší jistotou využívá získaných teoretických poznatků v praktické činnosti. Praktické činnosti vykonává samostatně, v postupech a způsobech práce se nevyskytují podstatné chyby. Výsledky jeho práce mají drobné nedostatky. Účelně si organizuje vlastní práci, pracoviště udržuje v pořádku. Uvědoměle dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a stará se o životní prostředí. Při hospodárném využívání surovin, materiálu a energie se dopouští malých chyb. Zařízení a pomůcky, nástroje, nářadí a měřidla obsluhuje a udržuje s drobnými nedostatky. Překážky v práci překonává s občasnou pomocí.
Stupeň 3 (dobrý)
Žákův vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem je převážně kladný, s menšími výkyvy. Za pomoci učitele uplatňuje získané teoretické poznatky v praktické činnosti. V praktických činnostech se dopouští chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje občasnou pomoc učitele. Výsledky práce mají nedostatky. Vlastní práci organizuje méně účelně, udržuje pracoviště v pořádku. Dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a v malé míře přispívá k tvorbě a ochraně životního prostředí. Na podněty učitele je schopen hospodárně využívat surovin, materiálu a energie. K obsluze a údržbě zařízení, přístrojů, nářadí a měřidel musí být častěji podněcován. Překážky v práci překonává s pomocí učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák pracuje bez zájmu a žádoucího vztahu k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem. Získaných teoretických poznatků dovede využít při praktické činnosti jen za soustavné pomoci učitele. V praktických činnostech, dovednostech a návycích se dopouští větších chyb. Při volbě postupů a způsobů práce potřebuje soustavnou pomoc učitele. Ve výsledcích práce má závažné nedostatky. Práci dovede organizovat za soustavné pomoci učitele, méně dbá o pořádek na pracovišti a na dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně při práci a také o životní prostředí. Porušuje zásady hospodárnosti využívání surovin, materiálu a energie. V obsluze a údržbě výrobních nebo laboratorních zařízení a pomůcek, přístrojů, nářadí a měřidel má závažné nedostatky. Překážky v práci překonává jen s pomocí učitele.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák neprojevuje zájem o práci, jeho vztah k ní, k pracovnímu kolektivu a praktickým činnostem není na potřebné úrovni. Nedokáže ani s pomocí učitele uplatnit získané teoretické poznatky při praktické činnosti. V praktických činnostech, dovednostech a návycích má podstatné nedostatky. Pracovní postup nezvládá ani s pomocí učitele. Výsledky jeho práce jsou nedokončené, neúplné, nepřesné, nedosahují ani dolní hranice předepsaných ukazatelů. Práci na pracovišti si nedovede zorganizovat, nedbá na pořádek na pracovišti. Neovládá předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a nedbá na ochranu životního prostředí. Nevyužívá hospodárně surovin, materiálu a energie. V obsluze a údržbě zařízení a pomůcek, přístrojů, nářadí, nástrojů a měřidel má závažné nedostatky.
(9) Hodnocení chování žáků
a) chování žáka se hodnotí těmito stupni:
1 - velmi dobré
2 - uspokojivé
3 – neuspokojivé
b) hodnocení chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a schvaluje ředitel střední školy po projednání v pedagogické radě.
c) chování se hodnotí podle toho, jak žák dodržuje pravidla chování a školní řád.
d) celkové hodnocení chování v jednom klasifikačním období nemá vliv na celkové hodnocení chování v dalším klasifikačním období.
e) hodnocení chování neovlivňuje hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech.
f) chování žáků se hodnotí s ohledem na věkové zvláštnosti takto:
Stupeň 1 (velmi dobré)
Žák uvědoměle dodržuje a aktivně prosazuje ustanovení vnitřního řádu školy. Má kladný vztah ke kolektivu třídy a školy, přispívá k jeho upevňování a k utváření pracovních podmínek pro vyučování a pro výchovu mimo vyučování. Ojediněle se může dopustit méně závažných přestupků vnitřního řádu školy.
Stupeň 2 (uspokojivé)
Chování žáka je v podstatě v souladu s ustanoveními vnitřního řádu školy. Dopustí se závažnějšího přestupku nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků vnitřního řádu školy. Je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.
Stupeň 3 (neuspokojivé)
Chování žáka ve škole i mimo školu je v rozporu se zásadami morálky a pravidly soužití Dopustí se takových závažných provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova ostatních žáků.
(10) Získávání podkladů pro hodnocení
a) podklady pro hodnocení výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel či učitel odborného výcviku (dále jen „učitel“) zejména těmito metodami, formami a prostředky:
- soustavným diagnostickým pozorováním žáka,
- soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování,
- různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové), didaktickými testy.
b) učitel je povinen vést evidenci o každém hodnocení žáka.
c) žák musí být z vyučovacího předmětu vyzkoušen alespoň dvakrát za každé klasifikační období, z toho alespoň jednou ústně, není-li v rámci doporučení ŠPZ stanoveno jinak.
d) učitel oznamuje žákovi výsledek každého hodnocení a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů. Výsledky veškeré klasifikace zapisuje učitel do školního informačního systému.
e) třídní učitel zaznamenává rovněž do školního informačního systému výchovná opatření s datem a zdůvodněním jejich udělení.
f) kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně za celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.
g) v jednom dni mohou žáci psát pouze jednu čtvrtletní písemnou práci nebo konat jinou zkoušku, která svým rozsahem překračuje 25 minut.
(11) Celkové hodnocení žáka
(12) Komisionální zkoušky
(13) Postup do vyššího ročníku a opakování ročníku
(14) Výchovná opatření a jejich udělování
Výchovnými opatřeními jsou pochvaly (pochvala třídního učitele, pochvala ředitele školy) a kázeňská opatření.
(15) Pochvaly
a) pochvalu ředitele školy může udělit ředitel školy na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci.
b) pochvalu třídního učitele může udělit třídní učitel na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.
(16) Kázeňská opatření
Za závažné, nebo opakovaná méně závažná provinění proti školnímu řádu lze žákovi uložit kázeňské opatření. Za jeden přestupek se ukládá žákovi pouze jedno kázeňské opatření. Podle závažnosti provinění se ukládá některé z těchto opatření:
a) napomenutí třídního učitele ukládá třídní učitel za opakované neplnění domácích úkolů, opakovanou nepřipravenost na výuku, porušení pravidel BOZP, opakované zaspání, opakovanou nekázeň ve výuce,
b) důtku třídního učitele ukládá třídní učitel za opakované porušení Školního řádu, za které již bylo uděleno napomenutí a dále za neomluvenou absenci v řádu jednotlivých hodin, nevhodné, drzé či vulgární chování k zaměstnancům školy či pracovníkům firem, v nichž žáci konají odborný výcvik nebo souvislou praxi, opakované slovní napadání spolužáků, opakované porušení pravidel BOZP, svévolné opuštění výuky,
c) důtku ředitele školy ukládá ředitel školy na návrh třídního učitele za opakované porušení Školního řádu, za které již byla udělena důtka třídního učitele a dále za neomluvenou absenci v řádu jednoho vyučovacího dne, fyzické napadení spolužáka, kouření v areálu školy, během odborného výcviku či školní akce, požití alkoholu nebo jiných návykových látek v době vyučování či školní akce, svévolné poškozování majetku školy, společných prostor či odloučených pracovišť, krádež, hraní hazardních her,
d) podmíněné vyloučení ze školy ukládá ředitel školy za opakované porušení Školního řádu, za které již byla udělena důtka ředitele školy a dále za neomluvenou absenci v řádu více vyučovacích dnů, šikanu, obzvláště hrubé slovní napadení pracovníka školy, závažné zaviněné porušení pravidel BOZP nebo fyzické napadení spolužáka, v jehož důsledku došlo k poranění jiné osoby,
e) vyloučení ze školy ukládá ředitel školy žákovi, kterému bylo uloženo podmíněné vyloučení ze studia a který se v průběhu zkušební lhůty dopustil dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školním řádem a dále za distribuci návykových látek nebo fyzické napadení pracovníka školy,
O uložení výchovných opatření žákovi uvědomí třídní učitel (o napomenutí a důtce třídního učitele) nebo ředitel školy (o ostatních výchovných opatřeních) zákonného zástupce nezletilého žáka nebo rodiče zletilého žáka. Opatření se zaznamenává do školního informačního systému, neuvádí se na vysvědčení.
Aktuální verze je vždy k dispozici v kanceláři ředitele.