Školní řád

Školní řád.

Školní řád

Střední odborné školy sv. Jana Boska, Kroměříž

 

 

1.         ÚVOD

2.         ZÁKLADNÍ PRÁVA A POVINNOSTI ŽÁKŮ A ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ

3.         PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY, ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ZE STRANY ŽÁKŮ

4.         ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ ŽÁKŮ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY. VÝCHOVNÁ OPATŘENÍ

5.         HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ

 

 

 

  1. ÚVOD

 

Motto: "Buď dobrým křesťanem a poctivým občanem."

 

SOŠ sv. Jana Boska je střední školou založenou Arcibiskupstvím olomouckým pro službu lidem sdílejících stejné tradiční životní principy. Poskytuje vzdělání v tříletých učňovských oborech a dvouletých oborech nástavbového studia v oblasti zemědělství, zahradnictví a lesnictví.

 

Cíl

Základním cílem školy je umožnit žákům i všem pracovníkům školy všestranný osobnostní a profesní rozvoj reprezentovaný křesťanskou tradicí s důrazem na jejich růst v osobním rozvoji.

Jsme přesvědčeni, že obě tyto složky výchovy a vzdělávání jsou nerozlučně spojeny a že osobnostně rozvinutý, zralý a v plném smyslu slova dospělý člověk je schopen se úspěšně začlenit do společnosti a profesně se uplatnit.

Všichni zaměstnanci školy, žáci a jejich zákonní zástupci se podílejí na realizaci tohoto cíle a usilují o prosazování základních hodnot školy:

 

Hodnoty školy

1. Víra, odbornost a celkový růst žáků.

2. Salesiánská výchova založená na preventivním výchovném systému a asistenci.

3. Rodinné prvky (vzájemná důvěra a otevřenost, pozorný a lidský přístup k žákům, zdravá náročnost)

4. Spoluzodpovědnost, profesionální přístup pedagogů.

5. Spolupráce s rodiči a absolventy školy.

6. Příjemné a výchovné prostředí.

 

  1. ZÁKLADNÍ PRÁVA A POVINNOSTI ŽÁKŮ A ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ

 

(1) Žáci mají právo:

 

a) na vzdělávání a školské služby podle školského zákona,

b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

c) volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí,

d) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy,

e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost,

f) na informace a poradenskou pomoc školy, školního poradenského pracoviště a školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto zákona,

g) využívat materiální vybavení školy sloužící žákům pro vzdělávání, výchovu a mimoškolní aktivity,

h) na vyšetření záležitosti a následná opatření vedoucí k nápravě situace, cítí-li se jakýmkoliv způsobem poškozováni ze strany spolužáků nebo pracovníků školy a je-li tato skutečnost prokazatelná,

i) zúčastňovat se mimoškolních činností a akcí pořádaných školou a využívat přidělené prostory a jejich vybavení.

 

(2) Zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo:

 

Práva uvedená v odstavci 1 s výjimkou písmen a), d) a g) mají také zákonní zástupci nezletilých žáků.

Na informace podle odstavce 1 písm. b) mají v případě zletilých žáků právo také jejich rodiče, popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost.

 

(3) Žáci jsou povinni:

a) řádně docházet do školy podle stanoveného rozvrhu hodin, zúčastňovat se vyučování ve všech povinných, nepovinných a volitelných předmětech a řádně se vzdělávat, účastnit se všech povinných akcí pořádaných školou (exkurze, projekty, školní mše)

b) vstupovat do školy určeným vchodem, v šatně se přezouvat a odkládat svrchní oděv (jako přezůvky nelze používat sportovní obuv a obuv s černou podrážkou),

c) při vyučování se zdržovat na určeném místě, pozorně sledovat výklad a svědomitě plnit úkoly uložené vyučujícími, 

d) dodržovat školní řád a předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a protipožární a ekologické předpisy s nimiž byli seznámeni,

e) dodržovat vnitřní řády odborných učeben, tělocvičny, sportovišť a kroužků, během výuky na pracovištích mimo prostory školy též řády těchto pracovišť,

f) plnit pokyny pedagogických pracovníků vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem,

g) chodit do vyučování připraveni, mít potřebné pomůcky; pokud tomu tak není, omluvit se vyučujícímu při zahájení vyučovací hodiny,

h) sledovat aktuální oznámení o změnách rozvrhu a akcích školy ve školním informačním systému,

i) chodit ustrojeni vhodně a v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy, při výuce odborného výcviku mít vhodný pracovní oděv, obuv a předepsané osobní ochranné pracovní pomůcky,

j) uvědomit ihned vyučujícího popř. dohled konajícího zaměstnance o vzniklém úrazu či jiné mimořádné události (havárie, požár, poškození majetku).

(4) Zletilí žáci jsou dále povinni:

a) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích, nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,

b) poskytnout škole údaje, které jsou nezbytné pro vedení povinné školní dokumentace, a změny v těchto údajích,

c) požádat vyučujícího, třídního učitele, učitele odborného výcviku, popř. ředitele školy o uvolnění, pokud se nemohou z důvodů předem známých zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou; je-li žák ubytován v domově mládeže, uvědomí o tom současně vychovatele. Vyučující může žáka uvolnit ze své vyučovací hodiny, třídní učitel a učitel odborného výcviku může žáka uvolnit z výuky maximálně v rozsahu dvou dnů. Na dobu delší než dva dny uvolňuje žáka na základě písemné žádosti ředitel školy,

d) nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti oznámit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku důvod nepřítomnosti, pokud se nemohli zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou z důvodů, které nemohli předvídat; žák ubytovaný v domově mládeže oznámí důvod své nepřítomnosti též vychovateli

e) nejpozději do 3 vyučovacích dnů po opětovném příchodu do školy důvody nepřítomnosti řádně doložit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku

Jestliže se žák nezúčastní výuky po dobu nejméně pěti vyučovacích dnů a jeho neúčast není řádně omluvena, oznámí to třídní učitel řediteli školy. Ředitel školy žáka písemně nebo prostředky školního informačního systému vyzve, aby ve stanovené lhůtě řádně doložil závažný důvod své nepřítomnosti a zároveň žáka upozorní, že jinak bude nepřítomnost posuzována jako neomluvená absence. Jestliže důvody žákovy nepřítomnosti nebudou ve stanovené lhůtě řádně doloženy, bude takový případ posuzován, jako by žák svého vzdělávání zanechal.

(5) Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:

a) zajistit, aby žák docházel řádně do školy,

b) na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednávání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,

c) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtíží žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,

d) poskytnout škole údaje, které jsou nezbytné pro vedení povinné školní dokumentace, a změny v těchto údajích,

g) požádat vyučujícího, třídního učitele, učitele odborného výcviku, popř. ředitele školy o uvolnění, pokud se žák nemůže z důvodů předem známých zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou; je-li žák ubytován v domově mládeže, uvědomí o tom současně vychovatele. Vyučující může žáka uvolnit ze své vyučovací hodiny, třídní učitel a učitel odborného výcviku může žáka uvolnit z výuky maximálně v rozsahu dvou dnů. Na dobu delší než dva dny uvolňuje žáka na základě písemné žádosti ředitel školy,

h) nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti oznámit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku důvod nepřítomnosti, pokud se žák nemohl zúčastnit vyučování nebo činností organizovaných školou z důvodů, které zákonní zástupci nemohli předvídat; v případě žáka ubytovaného v domově mládeže oznámí důvod nepřítomnosti též vychovateli

i) nejpozději do 3 vyučovacích dnů po opětovném příchodu do školy důvody nepřítomnosti řádně doložit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku

Jestliže se žák nezúčastní výuky po dobu nejméně pěti vyučovacích dnů a jeho neúčast není řádně omluvena, oznámí to třídní učitel řediteli školy. Ředitel školy zákonné zástupce žáka písemně nebo prostředky školního informačního sytému vyzve, aby ve stanovené lhůtě řádně doložili závažný důvod jeho nepřítomnosti a zároveň zákonné zástupce písemně upozorní, že jinak bude nepřítomnost posuzována, jako neomluvená absence. Jestliže důvody žákovy nepřítomnosti nebudou ve stanovené lhůtě řádně doloženy, bude takový případ posuzován, jako by žák svého vzdělávání zanechal.

 Pro komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci žáka či zletilými žáky slouží informační systém školy. Na začátku školního roku obdrží každý žák a jeho zákonný zástupce přístup do systému a omluvný list pro dokládání své nepřítomnosti ve vyučování.

(6) Pravidla vzájemných vztahů ve škole

Všichni žáci a zaměstnanci školy se snaží ve vzájemných vztazích:

a) jednat vždy čestně, ohleduplně a s vzájemnou úctou

b) usilovat o vzájemné porozumění, snášenlivost, toleranci a respekt,

c) prosazovat hodnoty školy

d) spoluvytvářet pozitivní atmosféru školy

Žáci oslovují pedagogické zaměstnance školy „pane učiteli“ – „paní učitelko“, ostatní zaměstnance a pracovníky na pracovištích smluvních partnerů „pane“ – „paní“ a příjmením a vykají jim. Zaměstnanci školy žákům vykají či tykají a oslovují je jménem.

Všichni zaměstnanci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se dověděli v souvislosti s průběhem výchovně vzdělávacího procesu a dbát na ochranu osobních údajů.

 

  1. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY, ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ZE STRANY ŽÁKŮ

(1) Provoz a vnitřní režim školy se řídí následujícími pravidly:

  1. informace o aktuálním rozvrhu, aktualitách a další podstatné informace o chodu školy jsou umístěny ve školním informačním systému a webových stránkách školy.
  2. vyučování probíhá ve čtrnáctidenním cyklu a člení se na teoretické vyučování, odborný výcvik a souvislé praxe, 
  3. v teoretickém vyučování začíná výuka zpravidla 1. vyučovací hodinou v 7:15 a končí zpravidla 8. vyučovací hodinou ve 14:45. Vyučovací hodina má 45 minut. Mezi hodinami jsou přestávky v délce 10 minut, po 3. vyučovací hodině je zařazena velká přestávka v délce 15 minut. Přestávka na oběd je zařazena v době od 11:40 do 12:20 po 5. vyučovací hodině.
  4. přestávek žáci využívají přednostně k osobní hygieně, k přesunu do jiné učebny a přípravě na následující hodinu, 
  5. žáci přicházejí do učeben před zvoněním, zaujmou své místo dle zasedacího pořádku, připraví si pomůcky na vyučování a v klidu vyčkají příchodu učitele,
  6. v odborném výcviku začíná výuka v 7:00 a končí v 1. ročníku 6., ve vyšších ročnících zpravidla 7. vyučovací hodinou. Vyučovací hodina trvá 60 minut. Zpravidla po 2. vyučovací hodině je zařazena přestávka v rozsahu 15 minut, po 6. vyučovací hodině je u 2.a 3. ročníku zařazena polední přestávka v rozsahu 30 minut. Učitel odborného výcviku může podle okolností a  specifik odborného výcviku změnit nástup v rozsahu půl hodiny.
  7. žáci přicházejí na pracoviště nejpozději 5 minut před zahájením výuky, v předepsaném pracovním oděvu a obuvi a v klidu vyčkají příchodu učitele,
  8. Během patnáctiminutové přestávky se mohou žáci procházet po chodbách. Jsou povinni dbát příkazů dozírajících učitelů i ostatních pracovníků školy. Chovají se tak, aby neohrožovali bezpečnost a zdraví své ani osob ve svém okolí. Žáci nesmějí během žádných přestávek otevírat okna. V době přestávky jsou dveře do učeben otevřeny a žáci respektují pokyny pedagogického dozoru, který dbá na pořádek a bezpečnost žáků.
  9. Vyučování probíhá zpravidla ve dvou blocích, oddělených polední pauzou. Tato přestávka je určena na regeneraci duševních a fyzických sil žáků. Tato doba není součástí vzdělávání. Žáci během této pauzy mezi dopoledním a odpoledním vyučováním mohou opouštět školu, pokud nebude vedením školy či pedagogickými pracovníky školy nařízeno jinak. Volné hodiny nejsou součástí vzdělávání. V této době škola nezajišťuje nad žáky dohled a nenese za ně odpovědnost. Žák může opustit budovu školy pouze v případě, že zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák podepsal a odevzdal žádost – Žádost o uvolňování žáka ze školy během polední pauzy mezi dopoledním a odpoledním vyučováním.
  10. na výuku odborného výcviku konanou mimo areál školy se žáci dopravují individuálně hromadnou dopravou či jiným vhodným způsobem. Pokud se odborný výcvik koná v místě, kde to není možné, zajišťuje dopravu žáků škola. Doba přepravy není dobou vyučování, proto je doprava organizována tak, aby žáci byli v době zahájení výuky již na pracovišti. Žáci jsou proto povinni se sejít s dostatečným předstihem dle pokynů učitele odborného výcviku. Při přesunech na pracoviště mimo areál školy dbají žáci pravidel silničního provozu a pokynů vyučujícího. V případě odborného výcviku - praxe na externích pracovištích firem se žáci řídí pokyny pověřených pracovníku firem a jejich režimu přestávek. V případě vícedenní praxe na vzdálením pracovišti, kdy jsou žáci ubytování mimo domov, je odpovědnost za žáka na zákonném zástupci v době mimo dobu konání odborné praxe. Zákonní zástupci jsou informování o ubytování žáka mimo domov minimálně 3 pracovní dny před konáním praxe.
  11. odměna za produktivní práci je příjmem žáka, která je žákovi přiznána a uložena na pokrytí jeho výdajů v průběhu studia, nevyčerpaný objem je žákovi při ukončení studia převeden na jeho účet. Uložené příjmy z produktivní práce mohou žáci využít na nákup učebnic, pomůcek, úhrady cestovného na odborný výcvik a odbornou praxi a další dohodnuté aktivity spojené se vzděláváním.
  12. Všichni žáci jsou povinni vést sešit odborného výcviku, kde zaznamenávají denní pracovní náplň a tento sešit mít vždy k dispozici na pracovišti ke kontrole.
  13. Minimálně jedenkrát za rok je žák povinen vykonat ověřovací práci, při které se hodnotí jeho znalosti a dovednosti získané při odborném výcviku. Termín konání je stanoven rozpisem. Nepřítomnost na této zkoušce omlouvá žák u toho učitele odborného výcviku, u kterého koná (měl konat) ověřovací práci a zároveň je povinností žáka dohodnout si náhradní termín vykonání zkoušky.
  14. Povinností každého žáka, který vykonává či bude vykonávat odborný výcvik nebo odbornou praxi, je oznámit písemně škole číslo bankovního účtu, kam mu bude odměna za produktivní činnost zasílána.
  15. žáci absolvující autoškolu a kurz svařování složí zálohu v určené výši (určuje ředitel školy maximálně do výše 5 000,- Kč), která je vratná v případě úspěšného prvního termínu testu (zkoušky), zálohu je možné vytvořit i z příjmu za produktivní práci. O záloze bude sepsaná dohoda mezi školou a zákonným zástupcem.
  16. žáci převezmou od svého třídního učitele klíče od šatny oproti vratné záloze 100,-Kč, záloha bude sloužit pro případ ztráty klíče. Pokud žák klíč ztratí, nechá mu škola zhotovit nový z vybrané zálohy. Žák poté doplatí rozdíl do výše stokorunové zálohy. Vrácena bude při skončení studia.
  17. Třídní službu určuje v časovém předstihu jednoho týdne třídní učitel. Žáci pověření službou se střídají po týdnech. Služba odpovídá za pořádek a čistotu v učebnách. Služba má též povinnost informovat některého ze zástupců ředitele školy v případě, že se příslušný vyučující nedostaví do 5 minut po začátku vyučovací hodiny.
  18. Povinností žáka školy je seznámit se se školním řádem a řídit se jeho ustanoveními. Neznalost tohoto řádu žáka neomlouvá. Za prokazatelné seznámení žáka se školním řádem je odpovědný třídní učitel a učitel odborného výcviku.
  19. Vedení školy si vyhrazuje právo upravovat školní řád zejména s ohledem na vznik nových skutečností, které stávající řád neřeší. O jeho změnách musí být všichni vyučující i žáci neprodleně informování.
  20. Všichni žáci souhlasí s tím, aby v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. „O ochraně osobních údajů“ ve znění pozdějších předpisů škola, zpracovávala poskytnuté osobní údaje. Pro propagační účely mohou být využity i fotografie z výuky, volnočasových aktivit či jiných aktivit souvisejících s činností školy. Žáci berou na vědomí, že údaje budou uchovávány a využívány pouze pro potřeby školy a jejich prezentaci na veřejnosti  a to až do odvolání písemnou formou a jsou si vědomi toho, že poskytnutí údajů je dobrovolné a že souhlas s jejich zpracováním mohou kdykoliv odvolat.
  21. Žáci, kteří používají vlastní PC (notebook, elektronická zařízení) při výuce, si musí na vlastní náklady pořídit elektrorevizi těchto spotřebičů. Protokol o revizi jsou žáci povinni předložit třídnímu učiteli.
  22. Žákovskou knížku nahrazuje EŽK – elektronická žákovská knížka u žáků, jejichž rodiče a zákonní zástupci mají zřízen rodičovský účet v systému, jinak musí mít žák vlastní žákovskou knížku.

 

Rozvrh vyučovacích hodin a přestávek pro teoretickou výuku:

hodina

od - do

přestávka

1.

7:15 - 8:00

5 minut

2.

8:05 - 8:50

10 minut

3.

9:00 - 9:45

15 minut

4.

10:00 - 10:45

10 minut

5.

10:55 - 11:40

-

PP

11:40 - 12:20

polední pauza

6.

12:20 - 13:05

5 minut

7.

13:10 - 13:55

5 minut

8.

14:00 - 14:45

5 minut

9.

14:50 - 15:35

-

 

Rozvrh vyučovacích hodin a přestávek pro praktickou výuku:

hodina

od - do

přestávka

1.

7:00 - 8:00

-

2.

8:00 - 9:00

15 minut

3.

9:15 - 10:15

-

4.

10:15 - 11:15

-

5.

11:15 - 12:15

-

6.

12:15 - 1315

 

PP

13:15 - 13:45

polední pauza

7.

14:00 - 14:45

-

 

(2) Zacházení s majetkem ze strany žáků

Žáci jsou povinni:

a) zacházet s majetkem školy, pracovními nástroji, materiálem a PHM v souladu s pravidly BOZP a PO a způsobem, který zamezí jejich poškození, plýtvání a ohrožení životního prostředí,

b) chovat se tak, aby nedocházelo k plýtvání pitnou vodou, energiemi a spotřebním materiálem,

c) udržovat pořádek a čistotu na svém pracovním místě i ve společných prostorách,

d) třídit odpad a ukládat jej do nádob umístěných v prostorách školy,

e) uhradit škodu způsobenou úmyslně či hrubým zanedbáním pravidel BOZP a PO, se kterými byl žák seznámen.

 

(3) Docházka do školy (na pracoviště odborného výcviku)

  1. Absenci nezletilého žáka v teoretickém i praktickém vyučování omlouvá zákonný zástupce žáka nebo vychovatel domova mládeže (pokud jde o ubytovaného žáka). Zletilý žák omlouvá svoji absenci sám v maximálním rozsahu:
    1. nástavbové studium 22 vyučovacích hodin za pololetí školního roku
    2. tříleté obory s výučním listem 11 hodin v teoretickém vyučování a 11 hodin v odborném výcviku za pololetí školního roku

Jinak je absence zletilého žáka omlouvána na základě omluvenky vystavené lékařem, úřadem apod.

  1. Škola má právo v odůvodněných případech vyžadovat dokládání absence v teoretickém vyučování a odborném výcviku z důvodu nemoci výhradně lékařem.
  2. Nepřítomnost z rodinných a nepředvídaných důvodů musí být rovněž doložena. Mezi tyto důvody patří doprovod rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení při náhlém onemocnění nebo úrazu, úmrtí rodinného příslušníka, svatba přímých příbuzných, stěhování, nepředvídatelné přerušení dopravy do školy nebo jiná nepředvídatelná havarijní situace. Součástí omluvenky z rodinných důvodů musí být vždy uveden konkrétní důvod a potvrzení úřadu nebo zdravotnického zařízení. Veškeré další rodinné důvody budou považovány za neomluvenou absenci.

 

 

 

 

 

 

  1. ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ ŽÁKŮ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY. VÝCHOVNÁ OPATŘENÍ

(1) Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků

Pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků pracovníci školy vykonávají před vyučováním, v době vyučování a bezprostředně po jeho skončení a rovněž v průběhu všech akcí organizovaných školou dohled nad žáky dle rozpisu stanoveného ředitelem školy.

Pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a ochrany před sociálně patologickými jevy je třeba, aby se žáci vyvarovali následujícího chování:

a) ve vyučování jíst, pít, žvýkat, rušit zbytečným mluvením nebo jiným způsobem ostatní žáky a vyučujícího,

b) kouřit a přinášet, předávat, přechovávat, distribuovat nebo požívat tabákové výrobky, alkohol, drogy či jiné nebezpečné nebo návykové látky či být pod jejich vlivem v prostorách školy, během výuky a při všech akcích organizovaných školou (exkurze, výlety, zájmová činnost), nebo k takové činnosti navádět ostatní žáky. Zákaz se vztahuje i na používání elektronických cigaret.

c) psychicky, fyzicky či sexuálně obtěžovat nebo šikanovat ostatní spolužáky, vyžadovat od nich pod pohrůžkou služby, věci, potraviny, peníze, pořizovat jakékoliv audiovizuální záznamy a umisťovat je na webové stránky, sociální sítě či je šířit jakýmkoliv jiným způsobem,

d) přinášet do prostor školy a na akce organizované školou a zde přechovávat, předávat, předvádět, prodávat, šířit, nebo vytvářet díla, věci, materiály, nebo takové záměrné informace, které:

- poškozují dobré jméno školy,

- jsou životu či zdraví nebezpečné,

- propagují násilí, fašismus, rasismus a všechny společensky nežádoucí jevy,

- rozptylují pozornost ve vyučování nebo při výchovných akcích školy, nebo narušují kvalitu prostředí, nebo odporují základním cílům a hodnotám školy,

e) používat během výuky mobilní telefony, notebooky, tablety a jiná obdobná zařízení a zapojovat je do elektrické sítě, (pro účely výuky, psaní zápisů apod. lze využít uvedená zařízení se souhlasem vyučujícího), mobilní telefony žáků budou během vyučování vypnuty, nebo nastaveny tak, aby nerušily akustickými projevy, uložené v aktovce či jiném použitém úložném prostoru. Žáci si mohou telefonáty vyřídit v průběhu přestávek.

f) přinášet do prostor školy a na akce organizované školou větší částky peněz, šperky, cennosti, elektroniku a jiné cenné věci. Škola neručí za jejich ztrátu či poškození.

g)  běhat (s výjimkou sportovních činností), křičet, házet předměty, vyklánět se z oken a cokoliv z nich vyhazovat, sedat na místech k tomu neurčených,

h) zdržovat se v učebnách, tělocvičně, dílnách a šatnách mimo stanovenou vyučovací dobu, nebo mimo dobu jiného stanoveného programu bez pedagogického dozoru,

i) vstupovat v areálu školy, na pracovištích odborného výcviku a na pracovištích smluvních partnerů mimo určené prostory, do čehokoliv zde zasahovat či to poškozovat,

j) úmyslně poškozovat, znečišťovat nebo zcizovat majetek školy či zařízení společných prostor, 

k) hrát hazardní hry,

l) opouštět bez svolení vyučujícího výuku,

m) opouštět o přestávkách areál školy či pracoviště odborného výcviku.

 

  1. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ

(1) Hodnocení  žáků

 

  1. V průběhu školního roku se uskutečňuje hodnocení průběžné a hodnocení žáka na vysvědčení. Průběžné hodnocení se uplatňuje při hodnocení dílčích výsledků a projevů žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech. Hodnocení žáka na vysvědčení v jednotlivých vyučovacích předmětech se uskutečňuje na konci prvního a druhého pololetí.
  2.  Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech se hodnotí těmito stupni:

1 - výborný

2 - chvalitebný

3 - dobrý

4 - dostatečný

5 - nedostatečný

 

  1. Stupeň prospěchu určuje učitel, který vyučuje příslušnému vyučovacímu předmětu. Ve vyučovacím předmětu, v němž vyučuje více učitelů, určí stupeň prospěchu žáka za klasifikační období po vzájemné dohodě. Při určování stupně prospěchu v jednotlivých vyučovacích předmětech se stupeň prospěchu neurčuje výhradně na základě průměru z hodnocení za příslušné období.
  2. Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí ředitel školy, zapíší učitelé příslušných vyučovacích předmětů výsledky celkového hodnocení do školního informačního systému..
  3. Zákonný zástupce žáka a zletilý žák je informován průběžně o prospěchu a chování žáka vhodným způsobem, zejména:
  • třídním učitelem nebo učitelem příslušného předmětu prostřednictvím školního informačního systému nebo osobní konzultace
  • třídním učitelem a učiteli jednotlivých vyučovacích předmětů na třídních schůzkách rodičů.

f) Při přestupu žáka na jinou střední školu zašle ředitel střední školy všechny doklady a záznamy o něm řediteli střední školy, do které žák přestupuje; při přestupu během školního roku zašle ředitel střední školy též výpis z klasifikačních záznamů k datu přestupu, popřípadě i předběžný návrh hodnocení.

(2)  Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a IVP

 Žákem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Speciální vzdělávací potřeby žáků zjišťuje školské poradenské zařízení. Školské poradenské zařízení ve své zprávě stanoví doporučení pro hodnocení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Třídní učitel seznámí ostatní pedagogy s těmito doporučeními. Učitelé postupují při hodnocení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami podle doporučení školského poradenského zařízení.

U žáků, kterým ředitel školy  povolil vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), se hodnocení řídí doporučeními obsaženými v tomto plánu.

 

(3) Hodnocení žáků nadaných a mimořádně nadaných

 

Školské poradenské zařízení ve své zprávě stanoví doporučení pro hodnocení žáků nadaných a mimořádně nadaných. Třídní učitel seznámí ostatní pedagogy s těmito doporučeními. Učitelé postupují při hodnocení žáků nadaných a mimořádně nadaných podle doporučení školského poradenského zařízení.

U žáků, kterým ředitel školy povolil vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), se hodnocení řídí doporučeními obsaženými v tomto plánu.

(4) Hodnocení žáků u závěrečné zkoušky

Závěrečná zkouška se koná dle jednotného zadání. Hodnocení závěrečné zkoušky se řídí kritérii, jež jsou součástí tohoto zadání. Celkové hodnocení závěrečné zkoušky se řídí příslušnými ustanoveními vyhlášky č. 47/2005 Sb. o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem v platném znění.

(4) Hodnocení žáků u maturitní zkoušky

Maturitní zkouška je hodnocena v souladu s příslušnými ustanoveními vyhlášky č. 177/2009 Sb.o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou v platném znění. Kritéria hodnocení společné části maturitní zkoušky určuje MŠMT, kritéria a způsob hodnocení profilové části maturitní zkoušky navrhuje ředitel školy a schvaluje maturitní zkušební komise. Celkové hodnocení maturitní zkoušky se opět řídí příslušnými ustanoveními výše uvedené vyhlášky č. 177/2009 Sb.

(5) Průběh a způsob hodnocení vzdělávání v nástavbovém studiu

 Průběh a způsob hodnocení vzdělávání v nástavbovém studiu se neodlišuje od způsobu hodnocení jak je stanoven tímto školním řádem, včetně hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s IVP.

(6) Rozdělení předmětů

 Pro potřeby klasifikace se vyučovací předměty rozděluji do dvou skupin:

a) teoretické (všeobecně vzdělávací, odborné)

b) praktické (odborný výcvik, odborná praxe)

 (7) Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření

 Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření se

v souladu s požadavky ŠVP hodnotí: 

  • ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů a schopnost vyjádřit je,
  • kvalita a rozsah získaných dovedností vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti,
  • schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických

a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení společenských a přírodních jevů a zákonitostí,

  • schopnost využívat a zobecňovat zkušenosti a poznatky získané při praktických činnostech,
  • kvalita myšlení, především jeho logika, samostatnost a tvořivost,
  • aktivita v přístupu k činnostem, zájem o ně a vztah k nim,
  • přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního a písemného projevu,
  • kvalita výsledků činností,
  • osvojení účinných metod samostatného studia.  

Dosažené výsledky se hodnotí podle této stupnice: 

Stupeň 1 (výborný)

Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti pro řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činností je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Žák je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty. Na doplňující otázky odpovídá správně.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Požadované intelektuální a motorické činnosti nevykonává vždy přesně. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Osvojené poznatky a dovednosti aplikuje při řešení teoretických úkolů s chybami. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, není vždy tvořivé. Ústní a písemný projev není vždy správný, přesný a výstižný, grafický projev je méně estetický. Častější nedostatky se projevují v kvalitě výsledků jeho činnosti. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení je zpravidla málo tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má zpravidla vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Výsledky jeho činnosti nejsou kvalitní, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky.

V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev jsou na nízké úrovni. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat. 

(8) Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření

Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření se v souladu s požadavky ŠVP hodnotí: 

  • vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem 
  • osvojení praktických dovedností a návyků, zvládnutí účelných způsobů práce, 
  • využití získaných teoretických vědomostí v praktických činnostech, 
  • aktivita, samostatnost, tvořivost, iniciativa v praktických činnostech, 
  • kvalita výsledků činnosti, 
  • organizace vlastní práce a pracoviště, udržování pořádku na pracovišti, 
  • dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a péče o životní prostředí, 
  • hospodárné využívání surovin, materiálů, energie, 
  • obsluha a údržba zařízení a pomůcek, nástrojů, nářadí a měřidel. 

 Dosažené výsledky se hodnotí podle této stupnice: 

Stupeň 1 (výborný)  

Žák soustavně projevuje kladný vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem. Pohotově, samostatně a tvořivě využívá získaných teoretických poznatků v praktické činnosti. Praktické činnosti vykonává pohotově, samostatně uplatňuje získané dovednosti a návyky. Bezpečně ovládá postupy a způsoby práce, dopouští se jen menších chyb, výsledky jeho práce jsou bez závažných nedostatků. Účelně si organizuje vlastní práci, udržuje pracoviště v pořádku. Uvědoměle dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a aktivně se stará o životní prostředí. Hospodárně využívá surovin, materiálu, energie. Vzorně obsluhuje a udržuje zařízení a pomůcky, nástroje, nářadí a měřidla. Aktivně překonává vyskytující se překážky.  

Stupeň 2 (chvalitebný)  

Žák projevuje kladný vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k pracovním činnostem. Samostatně, ale méně tvořivě a s menší jistotou využívá získaných teoretických poznatků v praktické činnosti. Praktické činnosti vykonává samostatně, v postupech a způsobech práce se nevyskytují podstatné chyby. Výsledky jeho práce mají drobné nedostatky. Účelně si organizuje vlastní práci, pracoviště udržuje v pořádku. Uvědoměle dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a stará se o životní prostředí. Při hospodárném využívání surovin, materiálu a energie se dopouští malých chyb. Zařízení a pomůcky, nástroje, nářadí a měřidla obsluhuje a udržuje s drobnými nedostatky. Překážky v práci překonává s občasnou pomocí.  

Stupeň 3 (dobrý)  

Žákův vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem je převážně kladný, s menšími výkyvy. Za pomoci učitele uplatňuje získané teoretické poznatky v praktické činnosti. V praktických činnostech se dopouští chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje občasnou pomoc učitele. Výsledky práce mají nedostatky. Vlastní práci organizuje méně účelně, udržuje pracoviště v pořádku. Dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a v malé míře přispívá k tvorbě a ochraně životního prostředí. Na podněty učitele je schopen hospodárně využívat surovin, materiálu a energie. K obsluze a údržbě zařízení, přístrojů, nářadí a měřidel musí být častěji podněcován. Překážky v práci překonává s pomocí učitele.  

Stupeň 4 (dostatečný)  

Žák pracuje bez zájmu a žádoucího vztahu k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem. Získaných teoretických poznatků dovede využít při praktické činnosti jen za soustavné pomoci učitele. V praktických činnostech, dovednostech a návycích se dopouští větších chyb. Při volbě postupů a způsobů práce potřebuje soustavnou pomoc učitele. Ve výsledcích práce má závažné nedostatky. Práci dovede organizovat za soustavné pomoci učitele, méně dbá o pořádek na pracovišti a na dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně při práci a také o životní prostředí. Porušuje zásady hospodárnosti využívání surovin, materiálu a energie. V obsluze a údržbě výrobních nebo laboratorních zařízení a pomůcek, přístrojů, nářadí a měřidel má závažné nedostatky. Překážky v práci překonává jen s pomocí učitele.  

Stupeň 5 (nedostatečný)  

Žák neprojevuje zájem o práci, jeho vztah k ní, k pracovnímu kolektivu a praktickým činnostem není na potřebné úrovni. Nedokáže ani s pomocí učitele uplatnit získané teoretické poznatky při praktické činnosti. V praktických činnostech, dovednostech a návycích má podstatné nedostatky. Pracovní postup nezvládá ani s pomocí učitele. Výsledky jeho práce jsou nedokončené, neúplné, nepřesné, nedosahují ani dolní hranice předepsaných ukazatelů. Práci na pracovišti si nedovede zorganizovat, nedbá na pořádek na pracovišti. Neovládá předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a nedbá na ochranu životního prostředí. Nevyužívá hospodárně surovin, materiálu a energie. V obsluze a údržbě zařízení a pomůcek, přístrojů, nářadí, nástrojů a měřidel má závažné nedostatky.

(9) Hodnocení chování žáků

a) chování žáka se hodnotí těmito stupni: 

1 - velmi dobré

2 - uspokojivé

3 – neuspokojivé

 b) hodnocení chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a schvaluje ředitel střední školy po projednání v pedagogické radě.

c) chování se hodnotí podle toho, jak žák dodržuje pravidla chování a školní řád.

d) celkové hodnocení chování v jednom klasifikačním období nemá vliv na celkové hodnocení chování v dalším klasifikačním období.

e) hodnocení chování neovlivňuje hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech.

f) chování žáků se hodnotí s ohledem na věkové zvláštnosti takto:

Stupeň 1 (velmi dobré)

Žák uvědoměle dodržuje a aktivně prosazuje ustanovení vnitřního řádu školy. Má kladný vztah ke kolektivu třídy a školy, přispívá k jeho upevňování a k utváření pracovních podmínek pro vyučování a pro výchovu mimo vyučování. Ojediněle se může dopustit méně závažných přestupků vnitřního řádu školy. 

Stupeň 2 (uspokojivé)

Chování žáka je v podstatě v souladu s ustanoveními vnitřního řádu školy. Dopustí se závažnějšího přestupku nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků vnitřního řádu školy. Je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit. 

Stupeň 3 (neuspokojivé)

Chování žáka ve škole i mimo školu je v rozporu se zásadami morálky a pravidly soužití Dopustí se takových závažných provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova ostatních žáků.

 (10) Získávání podkladů pro hodnocení 

a) podklady pro hodnocení výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel či učitel odborného výcviku (dále jen „učitel“) zejména těmito metodami, formami a prostředky: 

- soustavným diagnostickým pozorováním žáka,

- soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování,

- různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové), didaktickými testy.

b) učitel je povinen vést evidenci o každém hodnocení  žáka.

c) žák musí být z vyučovacího předmětu vyzkoušen alespoň dvakrát za každé klasifikační období, z toho alespoň jednou ústně, není-li v rámci doporučení ŠPZ stanoveno jinak.

d) učitel oznamuje žákovi výsledek každého hodnocení a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů. Výsledky veškeré klasifikace zapisuje učitel do školního informačního systému.

e) třídní učitel zaznamenává rovněž do školního informačního systému výchovná opatření s datem a zdůvodněním jejich udělení.

f) kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně za celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.

g) v jednom dni mohou žáci psát pouze jednu čtvrtletní písemnou práci nebo konat jinou zkoušku, která svým rozsahem překračuje 25 minut.

 (11) Celkové hodnocení žáka

    1. celkové hodnocení žáka na konci prvního a druhého pololetí vyjadřuje výsledky jeho hodnocení v povinných předmětech a hodnocení jeho chování
    2. celkové hodnocení žáka na konci prvního a druhého pololetí se vyjadřuje takto:
  • prospěl s vyznamenáním
  • prospěl
  • neprospěl  
    1.  žák prospěl s vyznamenáním, nemá-li v žádném povinném předmětu prospěch horší než chvalitebný, průměrný prospěch z povinných předmětů nemá horší než 1,5 a jeho chování je velmi dobré.
    2. žák prospěl, nemá-li v žádném povinném předmětu prospěch nedostatečný.
    3. žák neprospěl, má-li z některého povinného předmětu i po opravné zkoušce prospěch nedostatečný.
    4. žák, který v daném klasifikačním období zameškal v předmětu více než 25 % vyučovacích hodin, vykoná po dohodě s vyučujícím doplňkovou zkoušku na základě rozhodnutí vyučujícího. Pokud zkoušku nevykoná, není v daném období hodnocen.
    5. nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, ředitel školy určí pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí. Není-li možné žáka hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí. 
    6. nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, ředitel školy určí pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. Do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník. Není-li žák hodnocen ani v tomto termínu, neprospěl. 
    7. žák, který na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše ze 2 povinných předmětů, nebo žák, který neprospěl na konci prvního pololetí nejvýše ze 2 povinných předmětů vyučovaných pouze v prvním pololetí, koná z těchto předmětů opravnou zkoušku nejpozději do konce příslušného školního roku v termínu stanoveném ředitelem školy. Opravné zkoušky jsou komisionální.
    8. Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku.
    9. má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do tří pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do tří pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení.

(12) Komisionální zkoušky

  1. žák se hodnotí na základě výsledků komisionální zkoušky v těchto případech:
  • koná-li rozdílovou zkoušku,
  • požádá-li žák nebo jeho zástupce o přezkoušení žáka nebo koná-li se přezkoušení z podnětu ředitele střední školy,
  • koná-li opravné zkoušky.  
  1. komise pro komisionální zkoušky je nejméně tříčlenná. Komisi tvoří předseda, kterým je zpravidla třídní učitel žáka nebo jiný ředitelem školy pověřený učitel, zkoušející učitel, kterým je zpravidla učitel vyučující žáka danému vyučovacímu předmětu, a přísedící, který má aprobaci pro týž nebo příbuzný vyučovací předmět.
  2. žák koná v jednom dni nejvýše jednu komisionální zkoušku.   

(13) Postup do vyššího ročníku a opakování ročníku

  1. do vyššího ročníku postupuje žák, který prospěl.
  2. pokud žák neprospěl, může na jeho žádost ředitel střední školy povolit opakování ročníku, k žádosti nezletilého žáka se vyžaduje vyjádření jeho zákonného zástupce. Povolit opakování téhož ročníku lze pouze jednou.
  3. žák, který nepostoupil do vyššího ročníku, přestává být žákem školy posledním dnem příslušného školního roku nebo po tomto dni dnem následujícím po dni, kdy nevykonal opravnou zkoušku nebo neprospěl při hodnocení v náhradním termínu.

(14) Výchovná opatření a jejich udělování

Výchovnými opatřeními jsou pochvaly (pochvala třídního učitele, pochvala ředitele školy) a kázeňská opatření.

 

(15) Pochvaly

a) pochvalu ředitele školy může udělit ředitel školy na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci.

b) pochvalu třídního učitele může udělit třídní učitel na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.

(16)  Kázeňská opatření

Za závažné, nebo opakovaná méně závažná provinění proti školnímu řádu lze žákovi uložit kázeňské opatření. Za jeden přestupek se ukládá žákovi pouze jedno kázeňské opatření. Podle závažnosti provinění se ukládá některé z těchto opatření:

a) napomenutí třídního učitele ukládá třídní učitel za opakované neplnění domácích úkolů, opakovanou nepřipravenost na výuku, porušení pravidel BOZP, opakované zaspání, opakovanou nekázeň ve výuce,

b) důtku třídního učitele ukládá třídní učitel za opakované porušení Školního řádu, za které již bylo uděleno napomenutí a dále za neomluvenou absenci v řádu jednotlivých hodin, nevhodné, drzé či vulgární chování k zaměstnancům školy či pracovníkům firem, v nichž žáci konají odborný výcvik nebo souvislou praxi, opakované slovní napadání spolužáků, opakované porušení pravidel BOZP, svévolné opuštění výuky,

c) důtku ředitele školy ukládá ředitel školy na návrh třídního učitele za opakované porušení Školního řádu, za které již byla udělena důtka třídního učitele a dále za neomluvenou absenci v řádu jednoho vyučovacího dne, fyzické napadení spolužáka, kouření v areálu školy, během odborného výcviku či školní akce, požití alkoholu nebo jiných návykových látek v době vyučování či školní akce, svévolné poškozování majetku školy, společných prostor či odloučených pracovišť, krádež, hraní hazardních her,

d) podmíněné vyloučení ze školy ukládá ředitel školy za opakované porušení Školního řádu, za které již byla udělena důtka ředitele školy a dále za neomluvenou absenci v řádu více vyučovacích dnů, šikanu, obzvláště hrubé slovní napadení pracovníka školy, závažné zaviněné porušení pravidel BOZP nebo fyzické napadení spolužáka, v jehož důsledku došlo k poranění jiné osoby,

e) vyloučení ze školy ukládá ředitel školy žákovi, kterému bylo uloženo podmíněné vyloučení ze studia a který se v průběhu zkušební lhůty dopustil dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školním řádem a dále za distribuci návykových látek nebo fyzické napadení pracovníka školy,

O uložení výchovných opatření žákovi uvědomí třídní učitel (o napomenutí a důtce třídního učitele) nebo ředitel školy (o ostatních výchovných opatřeních) zákonného zástupce nezletilého žáka nebo rodiče zletilého žáka. Opatření se zaznamenává do školního informačního systému, neuvádí se na vysvědčení.

 

Aktuální verze je vždy k dispozici v kanceláři ředitele.

___

Newsletter

Už se to připravuje...